Muzeum proponuje następujące lekcje muzealne:
(czas jednej lekcji – około 45 min)
Strażnicy Królowej, czyli o gwardzistach brytyjskich
(lekcja wyłącznie w języku angielskim)
Charakterystyczne sylwetki żołnierzy w czerwonych mundurach i wysokich futrzanych czapach na ulicach Londynu, obok Big Bena, deszczowej pogody i herbaty o godzinie piątej po południu, są najbardziej znanymi „produktami turystycznymi” Wielkiej Brytanii. Podczas lekcji uczestnicy dowiedzą się więcej o gwardzistach królowej, ich zadaniach i tradycjach. Ponadto będą mieli okazję podszkolić się w języku angielskim. Rolę pomocy dydaktycznej spełnia prezentacja komputerowa oraz rekwizyt – autentyczny mundur brytyjskiego gwardzisty.
Wiek– licea i technika
Zanim nastał czas multipleksu i popcornu. Śladami legnickich kin
(lekcja w formie spaceru)
Dzieje legnickich kin to temat, który do dziś nie został zgłębiony. W przedwojennym Liegnitz było ich kilkanaście, zarówno takich, gdzie miejsc było kilkaset, jak również tych bardziej kameralnych (kina salonowe). Po wojnie były pierwszą ostają polskiej kultury i rozrywki. Nazwy „Ognisko”, „Piast”, „Bałtyk” czy „Kolejarz” do dziś wywołują ciepłe wspomnienia wielu pokoleń legniczan. Oferujemy Państwu podróż po dawnych i niedawnych kinach naszego miasta.
Zajęcia obejmują: spacer po Legnicy. Trasa: ul. Wrocławska, ul. Korfantego – ul. Środkowa – kino „Piast” – pl. Klasztorny - kino „Ognisko”.
Wiek – 7-8 klasa szkoły podstawowej i starsi
Od Knotego po Niemyjskiego. Poznajemy legnickich artystów
Jacy artyści tworzyli w ciągu dziejów w Legnicy? Które z ich dzieł muzeum przechowuje w zbiorach? Jakimi technikami się posługiwali? Podczas lekcji przedstawimy znanych i nieznanych legnickich artystach. Poznamy twórczość m.in. Matthäusa Knotego, Jeremiasa Josepha Knechtla, Waltera Bayera czy Theodora Blätterbauera, czyli mistrzów których nazwiska na zawsze wpisały się w historię naszego miasta, a także współczesnych artystów takich jak Edward Mirowski, Grzegorz Niemyjski, Bronisław Chyła. Lekcja w formie prelekcji z prezentacją multimedialną.
Wiek – powyżej 10 lat
Między Lubiążem a Legnicą, czyli o cystersach na Śląsku
Nie można wyobrazić sobie średniowiecznej Europy bez cystersów. Ich zasługi dla rozwoju kultury i gospodarki były nieocenione. Opactwa cysterskie stanowiły ważne centra nauki, medycyny i kultury. Ale czy kiedykolwiek zastanawialiście się, skąd pochodzą cystersi i dlaczego pojawili się na świecie i ziemiach polskich, co pozostało po nich w Legnicy. Historię zakonników, którzy przybyli na Śląsk dzięki księciu śląskiemu Bolesławowi Wysokim dowiedziecie się podczas lekcji muzealnej. Lekcja w formie prelekcji z prezentacją multimedialną.
Wiek – powyżej 10 lat
Znane i nieznane historie legnickiego cmentarza komunalnego
Był na nim chyba każdy legniczanin, ale niewielu zdaje sobie sprawę, jakie tajemnice skrywa jego historia. Kiedy i dlaczego powstała nekropolia przy ul. Wrocławskiej? Kto jest autorem witraży zdobiących gmach kaplicy? Do czego służyło w czasie II wojny światowej znajdujące się tan krematorium? Jacy znani mieszkańcy naszego miasta na nim spoczywają? Gdzie szukać cmentarnych śladów „Małej Moskwy”? Na te i wiele innych pytań odpowiedź uzyskacie podczas spaceru po legnickim cmentarzu.
Spacer obejmuje: spacer po Cmentarzu Komunalnym w Legnicy (wraz wejściem do kaplicy oraz krematorium).
Wiek – od 13 lat
Obrazy-rebusy czyli o symbolach w malarstwie europejskim
Sztuka skrywa wiele znaczeń. Na przykładach obrazów mistrzów malarstwa wyjaśnione zostanie, czy czym jest symbol, alegoria, personifikacja. Próby interpretacji znaczeń.
Wiek – 7– 8 klasa szkoły podstawowej, liceum
Pierścień, moneta i miedziana wanna. Po co są muzea i czym się zajmują muzealnicy?
Po co są muzea i co można w nich zobaczyć? Czy to są zawsze tylko obrazy i rzeźby, a może coś więcej? Jak powstają kolekcje? Jak i kto tworzy wystawy? Na te i wiele innych pytań związanych z pracą muzeum i jego zadaniami opowiemy podczas lekcji. Bo ciekawość to pierwszy stopień do wiedzy.
Uczestnicy dowiedzą się jak było na początku, poznają przykłady różnych muzeów, kolekcji, przekonają się, jak różne rzeczy można zbierać. Będzie to pretekst do rozmowy o kolekcjach uczestników oraz ich doświadczeń związanych z wizytami w muzeach. Dowiedzą się, skąd w muzeum biorą się eksponaty i czy wystawa jest dziełem przypadku czy przemyślaną sprawą.
Przebieg zajęć: Wprowadzenie w opowieść o początkach i różnych muzeach uzupełnione ilustracjami oraz rozmowa z uczestnikami. Zapoznanie się z katalogami aukcji, narzędziami muzealnika oraz możliwość dotknięcia niektórych dzieł sztuki.
Dla grup do 10 osób możliwość stworzenia własnej wystawy na podstawie przygotowanych reprodukcji.
Wiek – bez ograniczeń
Co było przed termomiksem i i-robotem, czyli historia kilku domowych sprzętów
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą jakie były początki różnych domowych sprzętów. Jak prasowano bez prądu, jak prano bez pralki automatycznej, w czym smażono konfitury a w czym przyrządzano herbatę oraz co było tak cenne, że trzymane to w szkatułce pod kluczem, i nie chodzi tu to klejnoty. Zajęcia polegają na przedstawieniu historii danego przedmiotu i rozmowie z uczniami, którzy będą mogli wziąć do ręki prezentowane przedmioty, aby lepiej się z nimi zapoznać.
Wiek – bez ograniczeń
Dlaczego górnik nosi pióropusz? Tajemnice stroju górnika
Co robi górnik, każdy wie. Ale czy na pewno? Co to jest czako? Od czego zależy kolor górniczego pióropusza? Do czego nawiązuje szpada, po co nosi pelerynę? Wreszcie, jak wygląda codzienny strój górnika, kiedy zjeżdża pod ziemię? Na wszystkie te pytania oraz na wiele innych postaramy się odpowiedzieć za pomocą oryginalnych mundurów i strojów roboczych pracowników dolnośląskiego zagłębia miedziowego.
Wiek – przedszkola i szkoły podstawowe
Jakie tajemnice kryją kamienie. Poznajemy minerały miedzi
Chalkozyn, bornit, chalkopiryt, azuryt, czy malachit.... Co się kryje pod tymi tajemniczymi nazwami? Do czego minerały wykorzystywano w przeszłości, a jak wykorzystywane są współcześnie? Jaką rolę spełniały lub nadal pełnią w gospodarce człowieka? Gdzie można spotkać ich największe złoża? Czym wreszcie one same się charakteryzują?
Zajęcia obejmują: zwiedzanie wystawy „Miedź. Dzieje niezwykłego metalu”, prezentację wybranych minerałów miedzi.
Wiek – przedszkola i szkoły podstawowe
Czy archeolog szuka jaj dinozaurów? Archeologia dla najmłodszych, czyli jak czytać przeszłość
Jakie skarby kryje ziemia i co mówią nam o życiu człowieka z przeszłości? Czym zajmują się archeolodzy? Co badają i za pomocą jakich narzędzi? Jakie zabytki odkrywają? Do kogo one należą i gdzie trafiają?
Zajęcia dla wszystkich, których interesuje archeologia. Obejmują pokaz filmu „Ukryte dziedzictwo. Co kryje polska ziemia?” oraz prezentację znalezisk. W czasie zajęć dzieci będą mogły wcielić się w archeologa odkrywającego i dokumentującego zabytki archeologiczne, narysować, opisać lub sfotografować zabytek.
Wiek – przedszkola i szkoły podstawowe
Czy monety potrafią mówić? Numizmaty z badań archeologicznych z lat 2018-2021
W czasie poszukiwań realizowanych w latach 2018-2021 przez Stowarzyszenie Historyczno-Eksploracyjne Księstwa Legnickiego, Muzeum Miedzi w Legnicy oraz Fundacją Archeologiczną Archeo odkryto ponad 600 zabytków. Wśród znalezisk znalazły się średniowieczne i nowożytne militaria, ale także wiele innych przedmiotów. Bardzo ciekawą grupę znalezisk stanowią numizmaty – czyli monety oraz medale. Zajęcia wprowadzają w zagadnienia numizmatyki od antyku po okres nowożytny, obejmują spacer po wystawie Bonus campus, czyli poszukiwania pola bitwy z 1241 roku oraz prezentację najciekawszych znalezisk pochodzących z badań.
Każdy z uczestników warsztatów będzie miał okazję samodzielnie wybić kopię srebrnego grosza z wizerunkiem św. Jadwigi. Moneta ta była produkowana w legnickiej mennicy od 1505 r., za panowania księcia legnicko–brzesko–wołowskiego Fryderyka II.
Wiek – bez ograniczeń
Nieoczywisty przewodnik archeologiczny. Świat epoki brązu między Kaczawą a Czarną Wodą
Jak wyglądały okolice dzisiejszej Legnicy przed trzema tysiącami lat? Co wiemy na temat ówczesnych mieszkańców naszego regionu? Gdzie mieszkali, czym się zajmowali, jak wyglądała ich codzienność?
Zajęcia stanowić będą wprowadzenie do archeologii epoki brązu i badań prowadzonych przez Muzeum Miedzi w Legnicy w ostatnich latach.
Zajęcia obejmują: pokaz filmu „Osady i cmentarzyska. Świat epoki brązu między Kaczawą a Czarną Wodą” oraz prezentację najciekawszych znalezisk znajdujących się w zbiorach Muzeum Miedzi w Legnicy: narzędzi, ozdób, broni, przedmiotów codziennego użytku.
Wiek – bez ograniczeń
Strażnicy żelaznej kurtyny - armia radziecka w Polsce
Klęska III Rzeszy Niemieckiej w II wojnie światowej otworzyła kolejny trudny rozdział w dziejach Polski i Polaków. Istniejąca w latach 1944-1989 Polska Ludowa była częścią tzw. bloku wschodniego, skupiającego szereg krajów uzależnionych od ZSRR. Przez kilkadziesiąt lat po zakończeniu wojny, w Polsce stacjonowały obce wojska, tworzące tzw. Północną Grupę Wojsk Armii Radzieckiej. Ostatni jej żołnierze wyjechali stąd dopiero w 1993 r. Legnica była siedziba struktur dowódczych PGW. Uczestnicy lekcji dowiedzą się o okolicznościach stacjonowania w Polsce wojsk sowieckich, a także ich roli w systemie politycznym państw Europy Środkowej, które po 1945 r. oddzieliła od wolnego świata Zachodu żelazna kurtyna. Na przykładzie pozostałości komunistycznych monumentów z Legnicy omówione zostaną również metody działania PRL-owskiej propagandy, której celem było „wychowywanie” mieszkańców w poczuciu "przyjaźni i wdzięczności" dla ZSRR i jego sił zbrojnych.
Lekcja odbywa się na terenie plenerowej ekspozycji Muzeum Miedzi pt. Cień gwiazdy. Relikty legnickich pomników PRL-u przy cmentarzu żołnierzy radzieckich (ul. Wrocławska)
Wiek - licea i technika