MARI ISHIKAWA GDZIE ISTNIEJE ŚWIAT RÓWNOLEGŁY? BIŻUTERIA I FOTOGRAFIA

BIŻUTERIA I FOTOGRAFIA

Czym jest rzeczywistość? Czym jest piękno? Oto pytania, jakie stawia Mari Ishikawa. Ta urodzona i wychowana w Japonii artystka rozpoczynała karierę jako dekoratorka i projektantka wnętrz.

Poszukując jednak dziedziny działalności artystycznej, w której mogłaby tworzyć samodzielnie na wszystkich etapach procesu twórczego, odkryła biżuterię – pod wieloma względami unikatową dziedzinę sztuki.

Główną inspirację Mari Ishikawa zdaje się czerpać z przyrody. Doświadcza jej wszystkimi zmysłami, jest całkowicie otwarta na najdrobniejsze szczegóły, dostrzega i interpretuje estetykę elementów otaczającego ją świata. W jej rozumieniu poruszamy się w świecie równoległym, który stale nas otacza, ale którego nie dostrzegamy w pośpiechu codzienności. Artystka pyta: „Gdzie istnieje świat równoległy? Czy można go odkryć podróżując w czasie? Czy możliwe jest zobaczenie takiego świata we śnie? Czy też istnieje on tylko w ludzkim sercu? Świat, który widzimy jest tylko częścią rzeczywistości składającej się z wielu światów współistniejących obok siebie. Możemy odnaleźć świat równoległy za każdym razem, gdy otwieramy oczy i serce. Jest on zawsze z nami”.

Mari Ishikawa

W swojej biżuterii Mari Ishikawa pokonuje przemijalność, krótkotrwałość przyrody zbierając naturalne elementy: liście, kwiaty, kawałki kory. Następnie odlewa te elementy w metalu, zazwyczaj w srebrze, stosując technikę naturalnego odlewu. Odlewany przedmiot jest pokrywany cienką warstwą wosku, a następnie zamykany w gipsowej formie. Tak powstała bryła jest podgrzewana aż wosk i elementy roślinne wypłyną pozostawiając pustą formę pokrytą gipsem. Gipsowa forma twardnieje w ogniu i służy potem jako forma odlewnicza. Teraz można do niej wlać płynny metal; często jest to srebro. Kiedy metal stężeje, gipsowa forma jest rozbijana i wyrzucana. Tak uzyskany metalowy odlew jest gotów do dalszej obróbki. Stosując opisaną wyżej technikę artystka odtwarza w srebrze naturalny układ włókien porostów, liści i kwiatów. Potem rozpoczyna się artystyczny proces twórczy: przechodząc przez wiele etapów odlew staje się niezależnym obiektem biżuteryjnym, obdarzonym własną, specyficzną estetyką. Mari Ishikawa uwielbia łączenia z innymi materiałami: diamentami, koralem, perłami, ale sięga również po tradycyjny japoński papier.

Mari Ishikawa tworzy swoją własną estetykę. Jej biżuteria jest tajemnicza i przenosi nas do innego świata. Naszyjniki, brosze i pierścienie to złożone, wieloaspektowe, a zarazem jednorodne formy biżuteryjne, które wyglądają niekiedy jakby wyrosły z ziemi, a nie zostały stworzone przez człowieka. Artystka zaklina w nich moment, który inaczej podlegałaby ciągłym zmianom. Biżuteria Mari Ishikawy domaga się cichej kontemplacji i refleksji, jest odzwierciedleniem piękna, tajemnicy, ale i ulotności otaczającego nas świata.

Artystka oprócz biżuterii zajmuje się  również fotografią. Wyszukuje miejsca o zmiennym oświetleniu i w swoich fotografiach stara się uchwycić owe zmieniające się, przyrodnicze detale. Szczególnie fascynuje ją światło księżyca, w którym świat jawi się zupełnie inaczej. Fotografia sięga dalszego wymiaru tego, co widzialne. Długie naświetlanie odsłania to, czego nie może dostrzec ludzkie oko i zadajemy sobie pytanie: Czy to jest świat równoległy?

Mari Ishikawa

Ur. w 1964 r. w Kyoto, Japonia. Edukacja: Uniwersytet Edukacji Nara, Japonia, 1982-86; Wyższa Szkoła


Wystawa: Mari Ishikawa "Gdzie istnieje świat równoległy?"
Termin: 26 kwietnia – 5 czerwca 2016 r.
Miejsce ekspozycji: Muzeum Miedzi, ul. Św. Jana 1