STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
(WERSJA SKRÓCONA DLA MAŁOLETNICH)
Osoby, które kontaktują się z Tobą w Muzeum, powinny zachowywać się grzecznie i z poszanowaniem Twoich potrzeb.
Pracownikom nie wolno stosować w stosunku do Ciebie przemocy.
Masz prawo do zadawania pytań pracownikom Muzeum i otrzymywania na nie wyczerpujących odpowiedzi.
Pracownikom nie wolno na Ciebie krzyczeć.
Masz prawo do informacji o wszystkich decyzjach, które są w stosunku do Ciebie podejmowane i wyjaśnienia dlaczego takie są.
Masz prawo do prywatności. Pracownikom Muzeum nie wolno przekazywać informacji
o Tobie innym dorosłym ani dzieciom, z wyjątkiem Twoich rodziców lub opiekunów.
Pracownikom nie wolno bez zgody Twojej i Twoich rodziców lub opiekunów robić Ci zdjęć, nagrywać filmów.
Pracownikom nie wolno zachowywać się w Twojej obecności niewłaściwie, używać wulgarnych słów, gestów lub żartów, obrażać kogokolwiek, nawiązywać w wypowiedziach do Twojej atrakcyjności, używać przemocy.
Nikomu nie wolno Cię krzywdzić w jakikolwiek sposób.
Pracownikom nie wolno nawiązywać z Tobą jakichkolwiek relacji romantycznych, ani składać Ci propozycji o nieodpowiednim charakterze.
Pracownikom nie wolno proponować Ci alkoholu, papierosów ani nielegalnych substancji. Pracownikom nie wolno używać ich w Twojej obecności.
Pracownikom nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od Ciebie.
Masz prawo być traktowane tak samo jak wszystkie inne dzieci. Pracownicy nie powinni nikogo faworyzować.
Pracownikom wolno Cię dotykać tylko za Twoją zgodą i w taki sposób, aby był dla Ciebie odpowiedni.
Pracownikom nie wolno Cię bić, szturchać, popychać ani dotykać Cię w jakikolwiek inny sposób, którego nie chcesz lub czujesz się źle.
Pracownicy mogą się z Tobą kontaktować wyłącznie w czasie pracy i w związku z ich pracą.
Pracownikom nie wolno zapraszać Cię do ich miejsca zamieszkania, spotykać się z Tobą poza Muzeum ani kontaktować się z Tobą w mediach społecznościowych lub przez prywatny telefon.
Pamiętaj! Zawsze kiedy czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, ktoś robi Ci krzywdę lub zachowuje nieodpowiednio, możesz powiedzieć o tym innemu pracownikowi Muzeum, który Cię wysłucha i pomoże!.
To warsztaty konstruowania maszyn bazujące na zestawach LEGO. Zajęcia te są szansą na poznanie krainy robotyki, automatyki i informatyki w sposób kreatywny. Podczas zajęć dzieci mają możliwości konstruowania miniaturowych wersji maszyn wykorzystywanych do pracy w kopalniach, a inspiracją do stworzenia roboklocków były maszyny produkcji KGHM ZANAM SA. Pod okiem specjalistów grupa może skonstruować z klocków LEGO EDUCATION cztery maszyny górnicze: kruszarkę, taśmociąg, pojazd wiercący, pojazd poszukujący.
Zajęcia są szansą na poznanie pasjonującej krainy robotyki, automatyki i informatyki, w sposób bardzo kreatywny, szczególnie interesująca jest część związana z programowaniem i uruchamianiem zbudowanych konstrukcji. Roboklocki® uczą pracy zespołowej, kreatywnego, logicznego i analitycznego myślenia, empatii, podstaw programowania w języku G i SCRATCH, czytania instrukcji i przenoszenia jej z 2D do 3D, utrwalają zdobyte umiejętności tj. pisania, mówienia, prezentacji, komunikacji i analizy, myślenia komputacyjnego, opartego o doświadczenia, utrwalają reguły porządku (rozpakowywać i sprzątać), rozwiązywania bardziej złożonych problemów, poprzez rozkładanie je na czynniki pierwsze, wiary we własne możliwości.
Zapisy e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 798-654-247
Dzieci-muzealniaki, czyli zapraszamy w czasie wakacji
Muzeum Miedzi w Legnicy w każdy wakacyjny czwartek zaprasza dzieci na bezpłatne warsztaty indywidualne, spacery i zwiedzanie wystaw. Wstęp wolny.
Ponadto proponujemy warsztaty dla półkolonii i grup zorganizowanych (powyżej 10 osób). Wstęp – 10 zł od osoby.
Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc pod tel. 76 862 49 49 (w przypadku zajęć indywidualnych najpóźniej w przededniu zajęć, w przypadku grup – z tygodniowym wyprzedzeniem).
WARSZTATY INDYWIDUALNE
LIPIEC
4 lipca, godz. 13 Podróż w tropiki, czyli origami dla każdego
– warsztaty składania egzotycznych zwierząt z papieru i zwiedzanie wystaw (Akademia Rycerska)
11 lipca, godz. 13 Wizyta w mennicy, czyli projektowanie i wybijanie monet (Zamek Piastowski)
18 lipca, godz. 13 Legnica w kolorach miedzi, czyli tworzymy autorską biżuterię z miedzianego drutu (warsztaty i zwiedzanie wystaw; Akademia Rycerska)
25 lipca, godz. 13 Miasto jak z obrazka, czyli zaprojektujmy legnicki magnes (warsztaty i zwiedzanie wystaw; Akademia Rycerska)
SIERPIEŃ
1 sierpnia, godz. 13 Z wizytą u księcia, czyli spacer po legnickim Zamku Piastowskim i projektowanie własnego herbu (Zamek Piastowski)
8 sierpnia, godz. 13 – Hura, jakie piękne lato, czyli wakacyjne emocje na wielkiej planszy (warsztaty i zwiedzanie wystaw; gmach główny)
22 sierpnia, godz. 13 Realne czy magiczne, czyli rzeźbimy, co podpowie wyobraźnia (warsztaty plus zwiedzanie wystawy; Akademia Rycerska)
29 sierpnia, godz. 13 Lemoniada dla ochłody, czyli wykonujemy własną podkładkę pod kubek (warsztaty i zwiedzanie wystaw; Akademia Rycerska)
WARSZTATY DLA GRUP
Ponadto proponujemy warsztaty dla półkolonii i grup zorganizowanych (powyżej 10 osób). Wstęp – 10 zł od osoby.
• Legnica w kolorach miedzi, czyli tworzymy autorską biżuterię z miedzianego drutu
• Miasto jak z obrazka, czyli zaprojektujmy legnicki magnes
• Lemoniada dla ochłody, czyli wykonujemy własną podkładkę pod kubek
• lub inne po wcześniejszym ustaleniu.
MUZEALNA PROPOZYCJA DLA PRZEDSZKOLI
Wszystkie zajęcia dla dzieci do lat 6 są bezpłatne
Co było przed termomiksem i i-robotem, czyli historia kilku domowych sprzętów
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą jakie były początki różnych domowych sprzętów. Jak prasowano bez prądu, jak prano bez pralki automatycznej, w czym smażono konfitury a w czym przyrządzano herbatę oraz co było tak cenne, że trzymane to w szkatułce pod kluczem, i nie chodzi tu to klejnoty. Zajęcia polegają na przedstawieniu historii danego przedmiotu i rozmowie z uczniami, którzy będą mogli wziąć do ręki prezentowane przedmioty, aby lepiej się z nimi zapoznać. Lekcja kończy się projektowaniem dekoracji lub kolorowaniem narysowanych na papierze naczyń.
Wiek – bez ograniczeń
Pierścień, moneta i miedziana wanna. Po co są muzea i czym się zajmują muzealnicy?
Po co są muzea i co można w nich zobaczyć? Czy to są zawsze tylko obrazy i rzeźby, a może coś więcej? Jak powstają kolekcje? Jak i kto tworzy wystawy? Na te i wiele innych pytań związanych z pracą muzeum i jego zadaniami opowiemy podczas lekcji. Bo ciekawość to pierwszy stopień do wiedzy.
Uczestnicy dowiedzą się jak było na początku, poznają przykłady różnych muzeów, kolekcji, przekonają się, jak różne rzeczy można zbierać. Będzie to pretekst do rozmowy o kolekcjach uczestników oraz ich doświadczeń związanych z wizytami w muzeach. Dowiedzą się, skąd w muzeum biorą się eksponaty i czy wystawa jest dziełem przypadku czy przemyślaną sprawą.
Podczas lekcji uczestnicy będą mogli zapoznać się z narzędziami muzealnika oraz będą mieli możliwość dotknięcia niektórych dzieł sztuki. Dla młodszych dzieci lekcja kończy się kolorowaniem malowane z dziełami sztuki.
Wiek – bez ograniczeń
Dlaczego lew jest symbolem Legnicy? Opowieść o legnickim herbie.
Zwierzęta, rośliny, rycerze - każde miasto ma swój własny niepowtarzalny znak rozpoznawczy. Dlaczego w herbie Legnicy zamieszkał egzotyczny lew? Co oznaczają trzymane przez niego klucze? Jak zmieniał się w ciągu wieków? Podczas zajęć dzieci poznają historię legnickiego herbu i jego kolorów. Przedstawione zostaną także herby sąsiednich miast i niektóre tajemnice heraldyki. Na koniec dzieci będą mogły pokolorować wybrany herb lub zaprojektować swój własny znak rozpoznawczy.
Wiek – bez ograniczeń
Dlaczego górnik nosi pióropusz? Tajemnice stroju górnika
Co robi górnik, każdy wie. Ale czy na pewno? Co to jest czako? Od czego zależy kolor górniczego pióropusza? Do czego nawiązuje szpada, po co nosi pelerynę? Wreszcie, jak wygląda codzienny strój górnika, kiedy zjeżdża pod ziemię? Na wszystkie te pytania oraz na wiele innych postaramy się odpowiedzieć za pomocą oryginalnych mundurów i strojów roboczych pracowników dolnośląskiego zagłębia miedziowego. Lekcja kończy się kolorowaniem motywów związanych z pracą lub strojem górnika.
Wiek – bez ograniczeń
Czy archeolog szuka jaj dinozaurów? Archeologia dla najmłodszych, czyli jak czytać przeszłość
Jakie skarby kryje ziemia i co mówią nam o życiu człowieka z przeszłości? Czym zajmują się archeolodzy? Co badają i za pomocą jakich narzędzi? Jakie zabytki odkrywają? Do kogo one należą i gdzie trafiają?
Zajęcia dla wszystkich, których interesuje archeologia. Obejmują prezentację znalezisk. W czasie zajęć dzieci będą mogły wcielić się w archeologa odkrywającego i dokumentującego zabytki archeologiczne, narysować, opisać, pokolorować lub sfotografować zabytek.
Wiek – bez ograniczeń
Skąd się wzięły pieniądze?
Początkowo pieniądz nie miał jednej określonej formy. Środkiem płatniczym w tamtych czasach były towary. Aby kupić jakiś potrzebny produkt, klient oferował sprzedającemu w zamian zupełnie inną rzecz: sól, herbatę, zboże czy zwierzęta. Wymiana była dość kłopotliwa. Z czasem powstał więc pomysł, by towary wymieniać na cenne kruszce. Skąd się wzięły pieniądze i jak zmieniały swoją formę w ciągu wieków? Podczas lekcji przedstawimy krótką historię pieniądza. Na zakończenie każdy zaprojektuje swój własny banknot lub monetę.
Wiek – bez ograniczeń
Puzzle historii, czyli skąd wiemy co było kiedyś?
Tematem lekcji jest znalezienie odpowiedzi na pytania: czym zajmuje się historyk? jak bada się przeszłość? W tym celu uczestnicy lekcji zmierzą się z detektywistycznym zadaniem i wieloma znakami zapytania po drodze. W rozwiązaniu zagadek pomogą historyczne rekwizyty.
Wiek od 6 lat
Skąd przyleciał orzeł biały, czyli historia godła Polski
Biały orzeł na czerwonej tarczy to jeden z najważniejszych symboli narodowych. Uczestnicy lekcji poznają historię polskiego godła, dowiedzą się też jak zmieniał się on w ciągu stuleci. Zadaniem drugiej części lekcji będzie zaprojektowanie lub pokolorowanie własnego orła narodowego.
WARSZTATY
Legnica inspiruje. Stwórz własny magnes
Zamek Piastowski, Akademia Rycerska, katedra, fontanny Neptuna i panny wodnej – Legnica ma wiele zabytków, które warto poznać. Przez lata wielu artystów uwieczniało miejskie widoki na swoich obrazach. Jednym z nich był Theodor Blätterbauer, który uchodzi za jednego z najważniejszych rysowników krajobrazu i architektury na dziewiętnastowiecznym Śląsku. Pobawmy się malarzy, który utrwalają piękno miasta i ślady jego przeszłości. Namalujmy to na drewnianych płytkach, z których powstanie magnesik na lodówkę bądź inne wybrane przez nas miejsce. Będzie sympatyczną ozdobą naszego mieszkania.
Herbatka z psiakiem, czyli zaprojektujmy podstawkę pod kubek
Pierwsi artyści tworzyli w jaskiniach, a ich prace przedstawiały m.in. mamuty, konie itp. Zwierzęta od zawsze inspirowały artystów i do dziś można je znaleźć na obrazach mistrzów i twórców z całego świata. My także pobawmy się w artystów i przenieśmy świat przyrody do naszego domu. Niech każdy przygotuje własną autorską podstawkę pod kubek. Niech kicają po niej zające, miauczą koty, bawią psy i biegną sarny i wszystkie inne nasze ulubione stworzenia.
Wiek – bez ograniczeń
Muzeum proponuje następujące lekcje muzealne:
(czas jednej lekcji – około 45 min)
Strażnicy Królowej, czyli o gwardzistach brytyjskich
(lekcja wyłącznie w języku angielskim)
Charakterystyczne sylwetki żołnierzy w czerwonych mundurach i wysokich futrzanych czapach na ulicach Londynu, obok Big Bena, deszczowej pogody i herbaty o godzinie piątej po południu, są najbardziej znanymi „produktami turystycznymi” Wielkiej Brytanii. Podczas lekcji uczestnicy dowiedzą się więcej o gwardzistach królowej, ich zadaniach i tradycjach. Ponadto będą mieli okazję podszkolić się w języku angielskim. Rolę pomocy dydaktycznej spełnia prezentacja komputerowa oraz rekwizyt – autentyczny mundur brytyjskiego gwardzisty.
Wiek– licea i technika
Zanim nastał czas multipleksu i popcornu. Śladami legnickich kin
(lekcja w formie spaceru)
Dzieje legnickich kin to temat, który do dziś nie został zgłębiony. W przedwojennym Liegnitz było ich kilkanaście, zarówno takich, gdzie miejsc było kilkaset, jak również tych bardziej kameralnych (kina salonowe). Po wojnie były pierwszą ostają polskiej kultury i rozrywki. Nazwy „Ognisko”, „Piast”, „Bałtyk” czy „Kolejarz” do dziś wywołują ciepłe wspomnienia wielu pokoleń legniczan. Oferujemy Państwu podróż po dawnych i niedawnych kinach naszego miasta.
Zajęcia obejmują: spacer po Legnicy. Trasa: ul. Wrocławska, ul. Korfantego – ul. Środkowa – kino „Piast” – pl. Klasztorny - kino „Ognisko”.
Wiek – 7-8 klasa szkoły podstawowej i starsi
Od Knotego po Niemyjskiego. Poznajemy legnickich artystów
Jacy artyści tworzyli w ciągu dziejów w Legnicy? Które z ich dzieł muzeum przechowuje w zbiorach? Jakimi technikami się posługiwali? Podczas lekcji przedstawimy znanych i nieznanych legnickich artystach. Poznamy twórczość m.in. Matthäusa Knotego, Jeremiasa Josepha Knechtla, Waltera Bayera czy Theodora Blätterbauera, czyli mistrzów których nazwiska na zawsze wpisały się w historię naszego miasta, a także współczesnych artystów takich jak Edward Mirowski, Grzegorz Niemyjski, Bronisław Chyła. Lekcja w formie prelekcji z prezentacją multimedialną.
Wiek – powyżej 10 lat
Między Lubiążem a Legnicą, czyli o cystersach na Śląsku
Nie można wyobrazić sobie średniowiecznej Europy bez cystersów. Ich zasługi dla rozwoju kultury i gospodarki były nieocenione. Opactwa cysterskie stanowiły ważne centra nauki, medycyny i kultury. Ale czy kiedykolwiek zastanawialiście się, skąd pochodzą cystersi i dlaczego pojawili się na świecie i ziemiach polskich, co pozostało po nich w Legnicy. Historię zakonników, którzy przybyli na Śląsk dzięki księciu śląskiemu Bolesławowi Wysokim dowiedziecie się podczas lekcji muzealnej. Lekcja w formie prelekcji z prezentacją multimedialną.
Wiek – powyżej 10 lat
Znane i nieznane historie legnickiego cmentarza komunalnego
Był na nim chyba każdy legniczanin, ale niewielu zdaje sobie sprawę, jakie tajemnice skrywa jego historia. Kiedy i dlaczego powstała nekropolia przy ul. Wrocławskiej? Kto jest autorem witraży zdobiących gmach kaplicy? Do czego służyło w czasie II wojny światowej znajdujące się tan krematorium? Jacy znani mieszkańcy naszego miasta na nim spoczywają? Gdzie szukać cmentarnych śladów „Małej Moskwy”? Na te i wiele innych pytań odpowiedź uzyskacie podczas spaceru po legnickim cmentarzu.
Spacer obejmuje: spacer po Cmentarzu Komunalnym w Legnicy (wraz wejściem do kaplicy oraz krematorium).
Wiek – od 13 lat
Obrazy-rebusy czyli o symbolach w malarstwie europejskim
Sztuka skrywa wiele znaczeń. Na przykładach obrazów mistrzów malarstwa wyjaśnione zostanie, czy czym jest symbol, alegoria, personifikacja. Próby interpretacji znaczeń.
Wiek – 7– 8 klasa szkoły podstawowej, liceum
Pierścień, moneta i miedziana wanna. Po co są muzea i czym się zajmują muzealnicy?
Po co są muzea i co można w nich zobaczyć? Czy to są zawsze tylko obrazy i rzeźby, a może coś więcej? Jak powstają kolekcje? Jak i kto tworzy wystawy? Na te i wiele innych pytań związanych z pracą muzeum i jego zadaniami opowiemy podczas lekcji. Bo ciekawość to pierwszy stopień do wiedzy.
Uczestnicy dowiedzą się jak było na początku, poznają przykłady różnych muzeów, kolekcji, przekonają się, jak różne rzeczy można zbierać. Będzie to pretekst do rozmowy o kolekcjach uczestników oraz ich doświadczeń związanych z wizytami w muzeach. Dowiedzą się, skąd w muzeum biorą się eksponaty i czy wystawa jest dziełem przypadku czy przemyślaną sprawą.
Przebieg zajęć: Wprowadzenie w opowieść o początkach i różnych muzeach uzupełnione ilustracjami oraz rozmowa z uczestnikami. Zapoznanie się z katalogami aukcji, narzędziami muzealnika oraz możliwość dotknięcia niektórych dzieł sztuki.
Dla grup do 10 osób możliwość stworzenia własnej wystawy na podstawie przygotowanych reprodukcji.
Wiek – bez ograniczeń
Co było przed termomiksem i i-robotem, czyli historia kilku domowych sprzętów
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą jakie były początki różnych domowych sprzętów. Jak prasowano bez prądu, jak prano bez pralki automatycznej, w czym smażono konfitury a w czym przyrządzano herbatę oraz co było tak cenne, że trzymane to w szkatułce pod kluczem, i nie chodzi tu to klejnoty. Zajęcia polegają na przedstawieniu historii danego przedmiotu i rozmowie z uczniami, którzy będą mogli wziąć do ręki prezentowane przedmioty, aby lepiej się z nimi zapoznać.
Wiek – bez ograniczeń
Dlaczego górnik nosi pióropusz? Tajemnice stroju górnika
Co robi górnik, każdy wie. Ale czy na pewno? Co to jest czako? Od czego zależy kolor górniczego pióropusza? Do czego nawiązuje szpada, po co nosi pelerynę? Wreszcie, jak wygląda codzienny strój górnika, kiedy zjeżdża pod ziemię? Na wszystkie te pytania oraz na wiele innych postaramy się odpowiedzieć za pomocą oryginalnych mundurów i strojów roboczych pracowników dolnośląskiego zagłębia miedziowego.
Wiek – przedszkola i szkoły podstawowe
Jakie tajemnice kryją kamienie. Poznajemy minerały miedzi
Chalkozyn, bornit, chalkopiryt, azuryt, czy malachit.... Co się kryje pod tymi tajemniczymi nazwami? Do czego minerały wykorzystywano w przeszłości, a jak wykorzystywane są współcześnie? Jaką rolę spełniały lub nadal pełnią w gospodarce człowieka? Gdzie można spotkać ich największe złoża? Czym wreszcie one same się charakteryzują?
Zajęcia obejmują: zwiedzanie wystawy „Miedź. Dzieje niezwykłego metalu”, prezentację wybranych minerałów miedzi.
Wiek – przedszkola i szkoły podstawowe
Czy archeolog szuka jaj dinozaurów? Archeologia dla najmłodszych, czyli jak czytać przeszłość
Jakie skarby kryje ziemia i co mówią nam o życiu człowieka z przeszłości? Czym zajmują się archeolodzy? Co badają i za pomocą jakich narzędzi? Jakie zabytki odkrywają? Do kogo one należą i gdzie trafiają?
Zajęcia dla wszystkich, których interesuje archeologia. Obejmują pokaz filmu „Ukryte dziedzictwo. Co kryje polska ziemia?” oraz prezentację znalezisk. W czasie zajęć dzieci będą mogły wcielić się w archeologa odkrywającego i dokumentującego zabytki archeologiczne, narysować, opisać lub sfotografować zabytek.
Wiek – przedszkola i szkoły podstawowe
Czy monety potrafią mówić? Numizmaty z badań archeologicznych z lat 2018-2021
W czasie poszukiwań realizowanych w latach 2018-2021 przez Stowarzyszenie Historyczno-Eksploracyjne Księstwa Legnickiego, Muzeum Miedzi w Legnicy oraz Fundacją Archeologiczną Archeo odkryto ponad 600 zabytków. Wśród znalezisk znalazły się średniowieczne i nowożytne militaria, ale także wiele innych przedmiotów. Bardzo ciekawą grupę znalezisk stanowią numizmaty – czyli monety oraz medale. Zajęcia wprowadzają w zagadnienia numizmatyki od antyku po okres nowożytny, obejmują spacer po wystawie Bonus campus, czyli poszukiwania pola bitwy z 1241 roku oraz prezentację najciekawszych znalezisk pochodzących z badań.
Każdy z uczestników warsztatów będzie miał okazję samodzielnie wybić kopię srebrnego grosza z wizerunkiem św. Jadwigi. Moneta ta była produkowana w legnickiej mennicy od 1505 r., za panowania księcia legnicko–brzesko–wołowskiego Fryderyka II.
Wiek – bez ograniczeń
Nieoczywisty przewodnik archeologiczny. Świat epoki brązu między Kaczawą a Czarną Wodą
Jak wyglądały okolice dzisiejszej Legnicy przed trzema tysiącami lat? Co wiemy na temat ówczesnych mieszkańców naszego regionu? Gdzie mieszkali, czym się zajmowali, jak wyglądała ich codzienność?
Zajęcia stanowić będą wprowadzenie do archeologii epoki brązu i badań prowadzonych przez Muzeum Miedzi w Legnicy w ostatnich latach.
Zajęcia obejmują: pokaz filmu „Osady i cmentarzyska. Świat epoki brązu między Kaczawą a Czarną Wodą” oraz prezentację najciekawszych znalezisk znajdujących się w zbiorach Muzeum Miedzi w Legnicy: narzędzi, ozdób, broni, przedmiotów codziennego użytku.
Wiek – bez ograniczeń
Strażnicy żelaznej kurtyny - armia radziecka w Polsce
Klęska III Rzeszy Niemieckiej w II wojnie światowej otworzyła kolejny trudny rozdział w dziejach Polski i Polaków. Istniejąca w latach 1944-1989 Polska Ludowa była częścią tzw. bloku wschodniego, skupiającego szereg krajów uzależnionych od ZSRR. Przez kilkadziesiąt lat po zakończeniu wojny, w Polsce stacjonowały obce wojska, tworzące tzw. Północną Grupę Wojsk Armii Radzieckiej. Ostatni jej żołnierze wyjechali stąd dopiero w 1993 r. Legnica była siedziba struktur dowódczych PGW. Uczestnicy lekcji dowiedzą się o okolicznościach stacjonowania w Polsce wojsk sowieckich, a także ich roli w systemie politycznym państw Europy Środkowej, które po 1945 r. oddzieliła od wolnego świata Zachodu żelazna kurtyna. Na przykładzie pozostałości komunistycznych monumentów z Legnicy omówione zostaną również metody działania PRL-owskiej propagandy, której celem było „wychowywanie” mieszkańców w poczuciu "przyjaźni i wdzięczności" dla ZSRR i jego sił zbrojnych.
Lekcja odbywa się na terenie plenerowej ekspozycji Muzeum Miedzi pt. Cień gwiazdy. Relikty legnickich pomników PRL-u przy cmentarzu żołnierzy radzieckich (ul. Wrocławska)
Wiek - licea i technika